Aina ei tarvitse olla iso, että pärjää! Tätä tolkutin lapsellenikin, joka pienenä poikana kasvoi omaa tahtiaan, vähintään päätä muita lyhyempänä. Koulussa vertailtiin kuka on pisin ja lyhyitä haukuttiin pätkiksi. Kasvu sittemmin kiihtyi, ja nyt teini-ikäinen urheilija taitaa kohta ohittaa äitinsä pituuden puolesta. Tolkuttaminen kannatti, sillä itsetunto tuntuu olevan kohdallaan ja omat vahvuudet selvästi tunnistettu.
Mikroyrityksen omistajayrittäjinä joudumme töissäkin samanlaisen asian eteen. Hammashoitoalalla ketjuuntuminen on lisääntynyt ja isot vastaanotot hehkuttavat suurieleisellä mainonnalla palveluitaan. Pienet vastaanotot pärjäävät palvelun laadulla, minkä mahdollistaa kevyt organisaatiorakenne, joustavuus ja hyvä tiedonkulku. Samojen tekijöiden ansiosta asiakas kokee usein iloisen yllätyksen maksuvaiheessa: hintalappu hoitosessiolle voi olla melkein puolet pienempi kuin vastaavalle käynnille isossa yrityksessä. Raskas hallintokoneisto vaatii raskaat hinnat.
Moniammatillisuutta ilmassa!
Pienessä yrityksessä meillä onkin monta toimenkuvaa päivän aikana: suuhygienisti, sihteeri, siivooja, välinehuoltaja, kirjanpitäjä ja markkinointipäällikkö. Toisinaan toimimme myös putkimiehenä tai terapeuttina. Tunnemme työpaikkamme ja tarjoamamme palvelut läpikotaisin. Kun asiakas soittaa, puhelimeen vastaa hammashoidon asiantuntija, ei call-centerin toimistotyöntekijä Utsjoella tai Irlannissa. Pystymme neuvomaan ongelmatilanteissa jo heti ensimmäisestä keskustelusta lähtien.
Toisaalta vastuu painaa. Emme voi piiloutua ison kasvottoman yrityksen taakse ”mä olen vaan täällä töissä”-asenteella. Yritys ja palvelut ovat yhtä kuin me. Jotta pieni koneistomme rullaisi kuin rasvattu ja palvelumme olisi briljanttia, meidän täytyy pitää työkaluistamme hyvää huolta. Tämän vuoksi huilaamme hieman syysloman aikana Helenan kanssa vuorotellen. Mutta puhelimeen vastataan kyllä, suuhygienistin toimesta ja asiat tuntien! Rentouttavaa syyslomaa kaikille lomaileville!
Anne 14.10.2012