Kuulun niihin onnekkaisiin, joilla on mukava työkaveri. Saan oikeasti olla tyytyväinen, sillä Talouselämä-lehti 30/2011 siteeraa englantilaista tutkimusta, jonka mukaan mukava työkaveri synnyttää työyhteisössään paljon hyvää: parantaa tehokkuutta, vähentää sairauspoissaoloja ja luo yhtenä tärkeänä tekijänä hyvää työpaikkahenkeä. Hän auttaa muita pyrkimättä sillä parantamaan omaa asemaansa tai statustaan, ei puhu pahaa muista, ja häneen voi luottaa niin työasioiden hoidossa kuin ihmisenä. Varsinainen kultakimpale siis työnantajallekin!
Tässäkin lukemassani artikkelissa kuitenkin asetetaan vastakkain kaksi ominaisuutta: mukavuus ja pätevyys. Asiantuntija toteaa jutussa, että mukavuudella ei korvata pätevyyttä, koska ”kompetenssi on hirveän tärkeä asia asiantuntijaorganisaatiossa”. No totta kai on! Mutta miksi juuri nämä kaksi ominaisuutta oli asetettu vastakkain? Miksi ei vaikka joustavuutta ja pätevyyttä, tai uuden oppimisen halukkuutta ja pätevyyttä? Jos on mukava, niin ilmeisesti silloin ei voi olla pätevä, ja päinvastoin. Niinkö?
Vuosi sitten osallistuimme tilaisuuteen, jossa puhui Mato Valtonen. Omintakeiseen tyylinsä hän käsitteli tätä dilemmaa, jonka mukaan olemme taipuvaisia ajattelemaan, ettei hauska ihminen voi olla vakuuttava, saati ammattitaitoinen. Suomalaisittain, mies se tulee räkänokastakin vaan ei tyhjän naurajasta. Etenkin tiettyjen ammattien edustajat mielletään päteviksi vain, jos he ovat vakavia ja henkivät vanhan ajan auktoriteettia. Rennompi ote koetaan jopa poikkeuksellisen ihmetystä herättäväksi. Hyvänä esimerkkinä on 80 ikävuotta lähentelevä äitini, joka vieläkin lääkärissä käytyään jaksaa hämmästellä kunnioittava sävy äänessään, että ”olipa niin tavallisen ihmisen oloinen lääkäri, sehän jutteli ihan muitakin asioita”! Tuon ikäluokan ihmiset ovat tottuneet, että lääkärin sana lähentelee Jumalan sanaa. Ja jos moisen vallan omaava alentuu vielä olemaan mukava ja tavallinen, niin ihmehän se totisesti on. Onneksi asenteet ovat muuttumassa. Terveydenhuoltoala on asiakaspalvelua !
Työpaikallamme leijuva mukava ilmapiiri välittyy varmasti myös asiakkaillemme. Tunnustan häpeilemättä, että meillä on töissä välillä äärimmäisen hauskaa! Siitä huolimatta rohkenen myös todeta, että meillä saa ammattitaitoista ja asiakaslähtöistä palvelua. Toivommekin, että meille uskalletaan puhua kaikista tarvittavista asioista. Me lupaamme uskaltaa olla tavallisia ihmisiä. Niitä, joille on aamulla tullut kiire, kun koululainen ei löytänyt millään mieleisiä sukkia tai auton avaimet oli taas JOKU hukannut. Niitä tavallisia, jotka edellisenä iltana jättivät väsymyksen vuoksi hammasvälinsä lankaamatta (mutta mielessään lupasivat tehdä sen heti huomenna!). Tai niitä tavallisia ihmisiä, joiden mielestä on ilo lähteä töihin palvelemaan kivoja asiakkaita mukavan työkaverin kanssa. Hymyillään kun tavataan!
Anne 28.9.2011